The feminine and the masculine in the milongas of Rio de la Plata of 1910: stereotypes and disputes

Main Article Content

Adriana Cerletti

This paper analyzes the representational character of the Rio de la Plata milonga around the Centennial, taking as axis the moment in which this genre displaces the cifra as a form of accompaniment in the payadas. Typical gaucho´s hobby, the payada, used to take place as a contest in which two criollos are in competition, improvising verses on a guitar base; This rivalry, according to the creole literature, could nevertheless conclude a duel of knives. The article will investigate the gender rhetoric present in both forms of accompaniment and collected in the musical discourses of the traditional bibliography. Following the proposal of McClary (1991), we will try to clarify what would be the musical qualities perceived as masculine and what would be perceived as feminine to notice how the underlying stereotypes of this binomial operated. We will also trace the idiosyncrasy of this alterity to understand the possible causes that explain the overwhelming success of the milonga, conceived as feminine, in a strongly heteropatriarchal context that laid the foundations of the nascent Nation-state of Argentina.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Author Biography

Adriana Cerletti

Egresada de la Licenciatura en Artes, orientación Música (Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires) y del Conservatorio Nacional de Música en Piano y Dirección Orquestal (hoy Universidad Nacional de las Artes) es doctoranda por la UBA y la EHESS (París). Fue becada por el Fondo Nacional de las Artes, el Fondo Metropolitano de Artes y Ciencias, la Biblioteca Nacional y el Ministerio de Cultura de Nación. En 2006 recibió el Premio Latinoamericano de Musicología Samuel Claro-Valdés. Desde 2001 participa de sucesivos proyectos de investigación radicados en la UBA, publicando en diversas revistas especializadas. Se desempeña como profesora adjunta de la cátedra de Historia de la Música Occidental I en la Universidad Nacional de las Artes (Departamento de Artes Musicales y sonoras); también ejerce la docencia en la Universidad de Buenos Aires, el Conservatorio Superior de Música de la Ciudad de Buenos Aires Astor Piazzolla y la Escuela de Música Popular de Avellaneda. Desde 2011 dirige el Proyecto de Voluntariado Universitario Músicos sin Fronteras.

Universidad de Buenos Aires / Universidad Nacional de las Artes,
Buenos Aires, Argentina
adrianacerletti@yahoo.com.ar

How to Cite
Cerletti, A. (2019). The feminine and the masculine in the milongas of Rio de la Plata of 1910: stereotypes and disputes. Contrapulso - Journal of Latin American Popular Music Studies, 1(1). https://doi.org/10.53689/cp.v1i1.8
Section
Dossier: Música, género y sexualidad