¿A fairy godmother at the servant dance? Ramona Galarza’s Argentinean littoral music records in the sixties

Main Article Content

Angélica Adorni

This paper presents an approach to the study of Argentinean singer Ramona Galarza (1940), who was relevant for the national and international diffusion of the litoraleña popular music in the 1960s. It focuses on the Odeon records in Argentina between 1958 and 1969. From the analysis with a gender perspective of the different features of the LPs (visual, sound, cover texts) a deliberate construction of a neat, urban and stylized image of the artist by the recording company was found. Numerous “decent-making” and commercial strategies are observed under the logic of the cultural industry produced in two senses. First, the “whitening” of the litoraleña music and chamamé dance, which was associated with the working class and pejoratively categorized as "servant music" by the middle or higher classes of this period and linked to a disorder and promiscuity atmosphere. Hygienism was required to enable higher rates of social acceptance and consumption. Second, the “decent-making” strategy can be seen in the transmission of a model of women that is based on the entrenched social gender structures, disregarding social conflicts and reaffirming the traditional roles of women as daughter, wife and mother. 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Author Biography

Angélica Adorni

Licenciada y Profesora en Enseñanza Media y Superior en Artes (orientación Música) egresada en 2011 de la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires. Actualmente es becaria doctoral UBACyT y realiza el Doctorado en Historia y Teoría de las Artes en la misma institución. Es profesora de Historia de la música popular argentina y latinoamericana, y de Etnomusicología latinoamericana en el Conservatorio Superior de Música “Manuel de Falla” en Buenos Aires. Se ha desempeñado como pianista y docente en distintos niveles educativos, centrando su actividad en los estudios de la música argentina, particularmente la de género popular. Trabajó como investigadora auxiliar en el Instituto Nacional de Musicología “Carlos Vega” y como docente del área de extensión en FFyL-UBA. Presentó ponencias en reuniones científicas de Argentina y Latinoamérica. Publicó trabajos y reseñas en medios especializados, focalizados en el tango y la música popular argentina de raíz folclórica.

Instituto de Artes del Espectáculo, Facultad de Filosofía y Letras,
Universidad de Buenos Aires, Argentina
angelicaadorni@yahoo.com.ar

How to Cite
Adorni, A. (2019). ¿A fairy godmother at the servant dance? Ramona Galarza’s Argentinean littoral music records in the sixties. Contrapulso - Journal of Latin American Popular Music Studies, 1(1). https://doi.org/10.53689/cp.v1i1.10
Section
Dossier: Música, género y sexualidad