Eroticized sound recording: music production and women in the popular music of Guayaquil

Main Article Content

Luis Pérez Valero
Samaela Campos

The participation of women has been fundamental in the imagining of a heteronormal society, and popular music and aspects related to musical production do not escape this function. This article proposes a dismantling of the aspects that concern the elaboration of gender identities in women, focusing the case study on the production of popular music from Guayaquil in the mid-20th  century and the beginning of the 21st. To this end, a theoretical framework has been developed based on the theories ascribed to the feminist musicology of authors such as Marcia J. Citron and Susan McClary. We conclude that both in the content of the lyrics and in the aspects of marketing, the phonogram is supervised by musical producers that objectify women; in the same way, the presence of the guayaquileño singer Julio Jaramillo marks the woman who seeks to professionalize in the area.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Author Biographies

Luis Pérez Valero

Compositor, musicólogo, director de orquesta y productor musical. Doctor © en Música por la Pontificia Universidad Católica Argentina. Máster universitario en música española e hispanoamericana por Universidad Complutense de Madrid (2012). Magister en Música por la Universidad Simón Bolívar (2009) y Licenciado en Música en Composición por IUDEM-UNEARTE (2005). Como investigador a publicado el libro El discurso tropical. Industrias culturales y producción musical (UARTES: 2018), así como artículos en diversas revistas arbitradas. Como compositor su obra es publicada y distribuida desde Estados Unidos por la editorial Cayambis Music Press. Actualmente es docente e investigador en la Universidad de las Artes del Ecuador en Guayaquil.

Universidad de las Artes del Ecuador, Guayaquil
luis.perez@uartes.edu.ec

Samaela Campos

Fue la pimera estudiante en sustentar su trabajo de grado para la Licenciatura en Producción Musical y Sonora en la Universidad de las Artes del Ecuador en Guayaquil (2019). Productora musical, bajista y percusionista. Fue representante estudiantil de la UARTES. Su área de investigación se centra entre la música popular, la producción musical, las manifestaciones urbanas así como en la musicología feminista. En la actualidad realiza una investigación sobre los testimonios de personas cercanas a la bailarina Blanca Garzón, quien en vida compartiera con el cantante Julio Jaramillo.

Universidad de las Artes del Ecuador, Guayaquil
samaela.campos@uartes.edu.ec

How to Cite
Pérez Valero, L., & Campos, S. (2019). Eroticized sound recording: music production and women in the popular music of Guayaquil. Contrapulso - Journal of Latin American Popular Music Studies, 1(1). https://doi.org/10.53689/cp.v1i1.9
Section
Dossier: Música, género y sexualidad